Sivuston tekniset ongelmat, jotka voivat viivästyttää ESTA-hakemusta

ESTA-verkkosivuston käsittelyviiveet

ESTA-sivuston kanssa ei ole usein ongelmia, mutta kun näin käy, se on äärimmäisen turhauttavaa – erityisesti matkustajille, joilla on tiukka aikataulu. On kuitenkin hyväksyttävä, että missä tahansa online-järjestelmässä esiintyy ajoittain teknisiä häiriöitä, varsinkin jos se tukee näin suurta käyttäjämäärää. Tästä huolimatta ESTA-järjestelmän käyttöaika on ollut vaikuttava, yli 99 prosenttia.

CBP (Custom and Border Protection) tekee ESTA-sivuston tärkeät päivitykset ja ylläpitotehtävät yleensä viikonloppuisin, useimmiten lauantaiaamuisin (GMT), kun kello on Yhdysvalloissa noin keskiyöllä.

Tämän työn aikana verkkosivusto ei yleensä ole käytettävissä 1-10 tuntia. Valitettava tosiasia on, että näiden katkosten aikana Yhdysvaltoihin matkustaa haluavien henkilöiden ei ole mahdollista saada ennakkolupaa, ja he saattavat joutua lykkäämään matkaansa.

Mitä ESTA-hakemuksen kanssa kiireisen henkilön pitäisi tehdä, jos hänellä on ongelmia?

Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muita ongelmia ESTA-verkkosivuston kanssa, seuraavat ohjeet voivat auttaa:

  1. Tyhjennä selaustiedot (selaimen välimuisti). Google Chromessa sinun on napsautettava kolmea pystysuoraa pistettä näytön oikeassa yläkulmassa, valittava Lisää työkaluja ja sitten Tyhjennä selaustiedot. Selaimesi saattaa olla erilainen.
  2. Avaa nyt ESTA-sivusto uudelleen
  3. Yritä lähettää hakemus vielä kerran

Jos edellä luetellut toimet eivät toimi eikä ESTA-sivusto ilmoita, milloin se on jälleen toiminnassa, yritä vaihtaa selainta. Jos kaikki muu ei auta, voit myös kokeilla vaihtaa tietokoneen toiseen tietokoneeseen – ehkä eri paikkaan, esimerkiksi työpaikallesi – kunhan internet-yhteys on vakaa ja turvallinen.

Toinen vaihtoehto on yrittää lähettää sovellus mobiililaitteesta, kuten älypuhelimesta tai tabletista. Tarvitset vahvan signaalin ja 3G-, 4G- tai 5G-yhteyden. Jos mikään edellä mainituista keinoista ei auta, viimeinen keino on ottaa yhteyttä risteilynjärjestäjään tai lentoyhtiöön, jotta he auttavat sinua hakemuksen tekemisessä.

Miksi ESTA-sivustoa on päivitettävä niin usein?

On monia syitä, joiden vuoksi ESTA saattaa joutua päivittämään verkkosivustoaan aika ajoin. Esimerkkejä ovat:

Suunnitellut päivitykset: Nämä ilmoitetaan yleensä muutamaa viikkoa ennen niiden toteuttamista.
Suunnittelemattomat katkokset: Nämä tapahtuvat paljon harvemmin, mutta kun niitä tapahtuu, ne ovat yleensä ennalta ilmoittamattomia.

Päivitykset ovat elintärkeitä sen varmistamiseksi, että ESTA-sivusto toimii aina uusimmalla tekniikalla. Näin varmistetaan, että hakijoiden tietojen tallentaminen, maksuprosessit, tietojen tarkistukset ja vastaavat toiminnot pystyvät tukemaan eri puolilta maailmaa tulevien matkailijoiden tarpeita.

Toinen syy on käsitellä mahdollisia turvallisuuskysymyksiä, jotka liittyvät Yhdysvaltoihin matkustaviin matkustajiin. Esimerkkinä voidaan mainita, että hakemuslomakkeeseen on lisättävä lisää kenttiä, joiden avulla saadaan tietoa hakijan aiemmista vierailuista Yhdysvaltojen ulkopuolisilla alueilla. Toinen esimerkki on lisäkenttien lisääminen maksusivulle luottokortin tarkistamisen helpottamiseksi.

Mitä vaihtoehtoja minulla on, jos en voi odottaa, että ESTA-sivusto alkaa taas toimia, ennen kuin lähetän hakemukseni?

Henkilöt, jotka eivät voi tai halua odottaa, että ESTA-verkkosivusto palaa verkkoon, voivat lähettää hakemuksensa kolmannen osapuolen kautta. Kun he tekevät tämän, heidän tietonsa tallennetaan ja siirretään viralliseen järjestelmään heti, kun ESTA-sivusto on jälleen toiminnassa. Huomaa, että tällaisesta palvelusta on yleensä maksettava lisämaksuja kolmannelle osapuolelle.

Miten voin varmistaa, että verkkosivuston ongelmat eivät häiritse hakemustani?

Jos haluat varmistaa, että ESTA-sivuston ongelmat eivät vaikuta hakemukseesi, paras vaihtoehto on tehdä hakemus mahdollisimman aikaisin. ESTA-sivuston ongelmat ovat luonteeltaan usein arvaamattomia. Tämän vuoksi hakijoita kehotetaan lähettämään hakemuksensa ESTA-järjestelmään pari viikkoa ennen kuin he aikovat matkustaa Yhdysvaltoihin.

On varsin tavallista, että uudet hakemukset luokitellaan ”vireillä oleviksi”. Tällöin hakemuksen käsittely ja päätöksen tekeminen voi kestää jopa 72 tuntia. Jos sinulla ei ole varaa turhiin viivästyksiin, sinun ei pitäisi koskaan jättää ESTA-hakemusta tekemättä alle 72 tuntia ennen Yhdysvaltoihin lähtöäsi.

Päätelmä

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, matkustajien ei pidä koskaan lykätä ESTA-luvan hakemista viime hetkeen. Vaikka ESTA-lupaa haettaisiin tasan 72 tuntia ennen Yhdysvaltoihin lähtöä, on suuri riski, että hakija joutuu pettymään.

Matkustajien, jotka todella haluavat varmistaa, että ESTA-hakemukseen ei liity ongelmia, tulisi jättää se mahdollisimman aikaisin – mieluiten heti, kun heillä on tarkka päivämäärä Yhdysvaltoihin lähtemiselle. Ei ole mitään syytä, miksi et voisi lähettää ESTA-hakemusta viikkoja tai jopa kuukausia ennen määräpäivää. Kun jätät hakemuksen kauan ennen Yhdysvaltoihin lähtöäsi, varmistat, että jos hakemuksesi hylätään, sinulla on vielä riittävästi aikaa hakea Yhdysvaltain viisumia.