ESTA-hakemuksen virheiden korjaaminen

Category: ESTA-hakemuslomake | 0
Virhe ESTA-hakemuksessa

Tässä artikkelissa käsitellään joitakin ESTA-luvan hakijoiden kohtaamia yleisiä ongelmia sen jälkeen, kun he huomaavat tehneensä virheen lomakkeessaan.

K: Olen tehnyt virheen ESTA-hakemuksessani. Miten se korjataan?

V: Ennen kuin olet lähettänyt hakemuslomakkeen, voit tarkistaa kaiken ja korjata mahdolliset virheet verkkosivustolla. Ennen ESTA-hakemuksen lähettämistä voit tehdä muutoksia kaikkiin syöttämiisi tietoihin lukuun ottamatta seuraavia kenttiä:

– Syntymäaika
– Kansalaisuusmaa
– Maa, jossa passi on myönnetty
– Passin numero

Jos teet virheen henkilö- tai passitiedoissasi, sinun on valitettavasti lähetettävä kokonaan uusi hakemus. Jokaisesta uudesta hakemuksesta sinun on myös maksettava asianmukainen maksu.

Kaikkia muita kenttiä voidaan muokata tai päivittää. Etsi ja napsauta linkkiä ”Tarkista ESTA-tilanne” ja etsi sitten ”Tarkista yksilön tila”. Jos olet tehnyt virheen vastatessasi johonkin kelpoisuuskysymykseen, sinun on etsittävä ”CBP Info Center”, joka löytyy jokaisen sivun alareunasta.

K: Miten voin korjata passin voimassaolon päättymispäivää tai passin myöntämispäivää koskevan virheen sen jälkeen, kun olen jo täyttänyt ESTA-hakemukseni?

V: Niin kauan kuin et ole vielä maksanut hakemusmaksua, voit tehdä muutoksia passin voimassaolon päättymispäivään ja passin myöntämispäivään. Jos olet jo maksanut ESTA-hakemuksen ja huomaat, että olet tehnyt virheen passin voimassaolon päättymispäivää tai passin myöntämispäivää koskevissa kentissä, sinun on valitettavasti lähetettävä uusi ESTA-hakemus. Aikaisempi hakemus peruutetaan, ja sinun on maksettava vastaava maksu uudelleen.

K: Miten hakija voi päivittää ESTA-hakemuksensa tietoja?

V: Ennen kuin olet lähettänyt ESTA-hakemuksesi, voit päivittää mitä tahansa tietokenttiä. Kun viranomaiset ovat hyväksyneet hakemuksesi, voit kuitenkin muuttaa vain seuraavia kenttiä:
– Osoite Yhdysvalloissa
– Sähköpostiosoite (Huomaa, että jos haluat muuttaa alun perin ilmoittamaasi sähköpostiosoitetta, sinun on vahvistettava päivitetty sähköpostiosoite).

K: Mitä minun on tehtävä, jos passini on vanhentunut tai passin tiedot ovat muuttuneet?

V: Jos haet uutta passia ja sinulle myönnetään uusi passi tai passitietosi muuttuvat, sinun on haettava uutta ESTA-matkustuslupaa. Sinun on myös maksettava vastaava maksu uudelleen. Katso edellisestä kysymyksestä ”Kysymys: Miten hakija voi päivittää ESTA-hakemuksensa tietoja?” luettelo lomakkeen kentistä, joita voi muuttaa hakemuksen lähettämisen jälkeen.

K: Miten voin täydentää ESTA-hakemuksen, jonka olen täyttänyt osittain aiemmin?

V: Mene ESTA-järjestelmän etusivulle ja etsi linkki ”Jatka olemassa olevaa hakemusta”. Napsauta sitä ja valitse sitten ”Yksittäinen hakemus”. Seuraavaksi sinun on haettava keskeneräinen hakemus syöttämällä joko passin viimeinen voimassaolopäivä, passin myöntämispäivä ja kansalaisuusmaa TAI hakemuksen numero, syntymäaika ja passin numero. Kun näet näytölläsi osittain valmiit hakemustiedot, voit jatkaa hakemuksen täyttämistä.

K: Minulla on hyväksytty ESTA-lupa. Missä tilanteissa minun on tehtävä uusi hakemus?

V: Sinun on ehkä haettava uutta ESTA-lupaa, jos jokin seuraavista toteutuu:
– Olet muuttanut nimesi
– Sinulle on myönnetty uusi passi
– Alkuperäisen ESTA-luvan myöntämisen jälkeen sinusta on tullut toisen maan kansalainen.
– Olet muuttanut sukupuolesi miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi.
– Tilanne on sittemmin muuttunut, kun olet vastannut ESTA-hakemuslomakkeessa esitettyihin kysymyksiin, joihin piti vastata ”kyllä” tai ”ei”.

ESTA-matkustuslupa on yleensä voimassa kaksi vuotta tai kunnes passisi vanhenee, sen mukaan, kumpi tapahtuu ensin. Kun ESTA-hakemuksesi hyväksytään, sinulle ilmoitetaan myös voimassaolopäivä. Kun passisi tai hyväksytty ESTA-lupasi siis päättyy, sinun on jätettävä uusi ESTA-hakemus. Huomaa, että sinun on maksettava asianmukainen maksu aina, kun jätät uuden ESTA-hakemuksen.

Päätelmä

Jos syötät vahingossa väärät tiedot lomakkeen ensimmäiseen kysymykseen, odota 24 tuntia ja lähetä uusi hakemus. Jos virhe on jossakin kysymyksessä väliltä 2-9, sinun on soitettava Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitokselle tai lähetettävä sähköpostia ESTA:n teknisen tuen tiimille ilmoittaaksesi asiasta.